Fejléc grafikai elem

Érdekességek, aktualitások

2022.07.21. 13:58

A pihentető szabadság legfontosabb tényezői

Már javában tart a nyári szezon, a legtöbben már pontosan tudjuk, hogy mikor és hol vesszük ki jól megérdemelt szabadnapjainkat. Sokan egy hosszú hétvégét felölelő vagy egy hét összefüggő nyaralást terveznek, ugyanakkor akadnak olyanok is, akik úgy vélik, 2 hétnél kevesebb időre nem érdemes üdülni menni.

A desztinációk sora pedig szinte végtelen, külföldi és belföldi szállások sora várja a pihenni vágyókat. Ugyanakkor bármilyen nyaralás mellett tesszük le a voksunkat, sajnos csökkentheti szabadságunk rekreációs értékét, ha például nyaralás közben is dolgozunk, vagy hétköznapi teendőink kapcsán aggodalmaskodunk, esetleg túlzott elvárásokkal kezdünk neki az útnak.
A WHO figyelmeztetése szerint a tartós munkahelyi stressz olyan egészségügyi problémákhoz vezethet, mint a krónikus álmatlanság, szívbetegségek, magas vérnyomás, mozgásszervi rendellenességek, tehát káros hatásait mindenképpen csökkentenünk kell. Emellett a sajnos egyre inkább jellemző, komoly fizikai és mentális kimerüléssel járó burnout-szindróma orvoslásában is nagy szerepe van szabadidőnk minőségi eltöltésének.
A rendszeres feltöltődés ugyanakkor nem csak mentális és fizikai egészségünk megőrzéséhez fontos, szakemberek szerint egy megfelelően pihentető nyaralás még munkahelyi teljesítményünkön is javítani tud. Tehát nem csak egyéni érdek az, hogy képesek legyünk a megfelelő pihenésre, hanem a produktivitás szempontjából is fontos faktor. Az alábbiakban összegyűjtöttünk pár útmutatást, amelyek segítségével gondoskodhatunk arról, hogy a szabadság ne csak nyaralás, hanem valódi pihenés, igazi feltöltődés lehessen.

KERETEK KIALAKÍTÁSA

Ha lehet, hagyjuk otthon a laptopunkat és a telefonunkat se nézegessük sűrűn. Ha mindenképpen dolgoznunk kell, akkor jelöljük ki előre a „munkaórákat”, és készítsük elő a szükséges körülményeket. Ennek köszönhetően lelkileg is felkészültebbek leszünk, és nem azzal töltjük a munkára kijelölt időt, hogy például megfelelő wi-fi hálózatot keresünk. Tisztázzuk kollégáinkkal, hogy csak a kijelölt idősávban dolgozunk, így elkerülhetjük a félreértéseket, valamint magunknak is szigorú kereteket szabunk meg.

MEGFELELŐ MINŐSÉGŰ ALVÁS ÉS PIHENÉS

Természetesen hajt minket a vágy, hogy az adott hely minden látnivalóját felfedezzük, hiszen ki tudja, hogy mikor jutunk el ismételten ugyanoda. Ugyanakkor a strigulák gyűjtése mellett ne felejtsük el nyaralásunk valódi okát: a pihenést. Aludjunk sokat, relaxáljunk, fedezzük fel, hogy milyen gasztronómiai élményeket rejt az adott térség, esetleg kényeztessük magunkat egy masszázzsal, fürdőzéssel. Nyaralásunk sikerét az határozza meg, hogy hazatérve mennyire érezzük kipihenve magunkat.

AKTÍV PIHENÉS SZEREPE, KILÉPÉS A KOMFORTZÓNÁNKBÓL

Az aktív feltöltődés a passzív pihenés tökéletes kiegészítője lehet, 1-2 nap napozás után jól esik egy város felfedezése, vagy akár egy vitorlázás. A nyaralás emellett jó alkalmat teremthet arra, hogy olyan sportokat, tevékenységeket próbáljunk ki, amelyeket korábban nem. Lehet ez akár a búvárkodás, sivatagi túra, vagy bármi más, amit hétköznap nem csinálunk.

A MAXIMALIZMUS ELENGEDÉSE

Egyetlen nyaralás során szinte lehetetlen mindent megnézni, ne idegeskedjünk azon, ha valamire nem jut időnk. Határozzuk meg a számunkra legfontosabb látnivalókat és programokat, a többit pedig egészen egyszerűen engedjük el! Tökéletes lehet a vakációnk akkor is, ha 10 látnivalóból csak ötöt látunk, viszont azt a néhányat nyugodtan tudjuk körbejárni, feldolgozni.
Készüljünk fel a legrosszabbra és legyünk nyitottak! Elképzelhető, hogy esni fog az eső a nyaralásunkon, vagy nem olyan lesz a szállás, mint amilyet elképzeltünk, esetleg az ételek minősége, íz világa nem találkozik az elvárásainkkal. Ezek az apróbb kellemetlenségek nem tehetik tönkre a nyaralást, mindig legyen egy “B” terv, és ne felejtsük el, nincs tökéletes forgatókönyv.

ÉN-IDŐ A NYARALÁSON IS

Sokan hajlamosak magukat háttérbe szorítani még a nyaraláskor is, főleg akkor, ha a családdal utaznak el, pedig mindenkinek jár néhány óra én-idő. Ehhez pedig elengedhetetlen a nyugodt, csöndes környezet, ahol maximálisan sikerül ellazulnunk. Olvassunk egy kicsit a hajnali órákban, vagy igyunk meg a parton egy pohár bort, mindenkinek más hozza a feltöltődést, amit a családi nyüzsgés előtt vagy után tudunk beiktatni.

KÖZTES ÁLLAPOT

Sokan úgy tartják, hogy az az igazán ideális, ha a nyaralás előtt és után egy-két napig még nem dolgozunk, így van időnk ráhangolódni az utazásra és a munkába való visszatérésre is. Ennek köszönhetően jut időnk a bepakolásra, a kipakolásra, biztosítás kötésre, reptéri transzfer pontosítására, esetleg az gyógyszeres készletünk frissítésére, egyéb tennivalókra.

NEM MUSZÁJ ELUTAZNI

Természetesen az ideális nyaralást a legtöbben egy tengerparton képzelik el, ugyanakkor akadnak olyan szituációk, amikor nem csak külföldön, de belföldön sem tudjuk beiktatni a várva várt kiruccanásunkat. Azonban ilyenkor sem szabad lemondani a pihenésről, szakértők azt javasolják, hogy ilyen helyzetekben is próbáljunk meg kiszakadni a napi kerékvágásból, és kezdjünk bele olyan tevékenységekbe, amelyekbe eddig még nem. Tegyünk egy napos kirándulásokat számunkra ismeretlen, közeli látványosságokhoz, esetleg vegyünk egy kerti medencét, ahol családunkkal hűsölhetünk egy-egy üdítő társaságában!

+ 1 TÉNYLEGES JELENLÉT

Készíthetünk tökéletes fotókat, kipipálhatjuk a bakancslistánkról a világ legcsodálatosabb, fehér homokos, élénk pálmafákkal tarkított tájait, de ha nem vagyunk ténylegesen „jelen”, akkor hazatérve is kimerültek maradunk, hiszen nem az élménygyűjtés, saját jólétünk kerül a középpontba, hanem a feladatok kipipálása, vagy épp a külvilágnak való megfelelés. Összpontosítsunk a jelen pillanat örömeire és arra, hogy jól érezzük magunkat!

Mindenkinek kellemes és stressz mentes pihenést kívánunk!