Fejléc grafikai elem

Érdekességek, aktualitások

2022.02.02. 15:43

Ukrán és szerb munkavállalók foglalkoztatásának hivatalos folyamata

A Pannonjob már évek óta foglalkozik az ún. szomszédos harmadik országokból érkező, főként ukrán munkavállalók foglalkoztatásával, ugyanakkor tapasztalataink szerint hosszú éveket követően is akadnak olyan helyzetek, amelyek kihívást jelenthetnek a munkavállalók és a munkáltatók számára egyaránt. Sokszor kérdezik tőlünk, hogy milyen jogi folyamata van az ezen országokból érkező személyek munkába állításának, mik a főbb elvárások, ezért úgy döntöttük összeszedjük a lépéseket.

Ukrán és szerb munkavállalók foglalkoztatásának hivatalos folyamata
A külföldi, nem uniós állampolgárok hazai foglalkoztatásának általános szabályai alól az ukrán és szerb állampolgárok némileg kivételt képeznek, mint Magyarországgal szomszédos állam polgárai. Egy hazai cégnek a lent említett lépéseken kell végigsegítenie a felvételt nyert munkavállalót, amennyiben a fent említett külföldi munkaerő felvételét fontolgatja, és nem kívánja munkaerő-kölcsönző cég segítségét kérni a felvétel és a foglalkoztatás kapcsán.

A 445/2013. (XI.28.) Kormányrendelet teremtett arra lehetőséget, hogy munkavállalási engedély kérelmezése nélkül, csupán munkavállalási célú tartózkodási engedély alapján a szerb és ukrán állampolgárok hiányszakmák esetében akár munkaerő-kölcsönzés keretében is foglalkoztathatóak legyenek az egyre erősebb munkaerőigény kielégítésére. A hiányszakmák felsorolása egy az interneten is elérhető NGM közleményben került közzétételre. Foglalkoztatásuk kizárólag a jogszerű tartózkodás időtartama alatt lehetséges, melynek megfelelően alapvetően határozott idejű munkaszerződés alapján vehetőek fel nyitott pozíciókba. A határozott idő okán pedig foglalkoztatásuk első körben nem tarthat tovább 5 évnél.

Mind a szerb, mind az ukrán munkavállalók beutazása vízummentesen történik. Ugyanakkor javasolt az aktuális járványhelyzetnek megfelelően a beutazási szabályok folyamatos figyelemmel kísérése. A határátlépéskor a karantén kötelezettség alóli mentesüléshez jelenleg nincs szükség külön igazolásra, tesztelésre. A tartózkodás kapcsán javasolt, hogy a beutazó a Magyarországra jöveteltől számított 2 év 3 hónapon túl érvényes úti okmánnyal rendelkezzen, de ez meg is hosszabbítható, ha a hazajutás biztosított.

A tartózkodási engedély kiállítása iránti kérelemhez be kell mutatni az érvényes úti okmányt, csatolni szükséges 1 db három hónapnál nem régebbi arcfényképet, az előzetes megállapodást a munkaviszonyra, a magyarországi szálláshely meglétét igazoló iratokat, a megélhetést és a kiutazás költségeit is biztosító anyagi fedezetet igazoló iratokat, a visszautazáshoz szükséges feltételek meglétét. A munkakör ellátásához szükséges szakképzettség, iskolai végzettség hitelt érdemlő módon történő igazolása sem maradhat el. A keresőtevékenységi célú engedélyt a munkáltató kapja meg, általában a cégkapun keresztül. A fenti feltételek meglétén túl a hatóság azt vizsgálja, hogy a kérelmező nem áll-e kiutasítás vagy beutazási és tartózkodási tilalom hatálya alatt, nem veszélyezteti-e Magyarország közrendjét, közbiztonságát, nemzetbiztonságát vagy közegészségügyi érdekét; nem áll-e bűnügyi SIS figyelmeztető jelzés hatálya alatt. A részletes szabályokat a 2007. évi II. törvény és annak végrehajtási rendelete (114/2007. (V.24.) Kormányrendelet) tartalmazza.

Az ügyintézési határidő 21 nap, mely a gyakorlatban ennél hosszabb szokott lenni. A tartózkodási engedélyről határozat kerül kiállításra, mely alapján tartózkodási kártya készül, amit a dolgozó köteles folyamatosan magánál tartani az úti okmányával, szállás igazolásával együtt. A kártya csak Magyarországon történő munkavégzésre, kizárólag a megjelölt munkáltatónál és munkakörre vonatkozik, bármely adat változása esetén új eljárás lefolytatása szükséges. Az engedélyt alapvetően 2 évre adják ki, mely meghosszabbítható a lejárata előtt legalább 30 nappal beadott kérelem alapján. A tartózkodási engedély kiállítása szolgáltatási díj köteles. A szálláshely bejelentését (illetve később annak esetleges változását is) pedig a beutazástól számított 3 napon belül az e célra rendszeresített űrlapon kell teljesíteni a szálláshely szerint illetékes regionális idegenrendészeti igazgatóságon a természetes személyazonosító adatok közlésével.
A munkaviszony megkezdéséről a munkáltatót bejelentési kötelezettség terheli az ENTER Hungary oldalán keresztül - ügyfélkapu alkalmazás segítségével - a keresőtevékenységre kiadott tartózkodási engedély átvételét követő 5 naptári napon belül. A munkáltatót szintén bejelentési kötelezettség terheli a jogviszony meghiúsulásától (dolgozó nem jelent meg), vagy annak megszűnésétől számított 5 naptári napon belül. A munkáltató felelőssége az érvényes tartózkodási engedély vagy egyéb jogcím ellenőrzése, emellett iratőrzési kötelezettség is terheli ennek vonatkozásban a foglalkoztatás ideje alatt, melyet javasolunk adatvédelmi szakemberrel való egyeztetés után elévülési időn belül tovább őrizni. Részletes szabályokat a 2007. évi II. tv. 71. § tartalmazza.
Egyebek tekintetében mindenben a magyar jogszabályok irányadóak ezen külföldi dolgozók TAJ illetve adószám igénylésére, foglalkoztatásukra, munkájukra, bejelentésükre vonatkozóan is, amellett, hogy biztosítási jogviszonyuk további vizsgálatot igényel, melyre külön cikkben fogunk kitérni.

Minősített foglalkoztatás

A minősített foglalkoztatók – így a Pannonjob Kft. is - a többi foglalkoztatóhoz képest azt a lehetőséget jogosultak igénybe venni, hogy a közleményben meghatározott, nem szomszédos harmadik ország állampolgárait (jelenleg érintett országok: Belarusz Köztársaság, Bosznia-Hercegovina, Észak-macedón Köztársaság, Fülöp-szigetek, Indonéz Köztársaság, Kazah Köztársaság, Mongólia, Montenegrói Köztársaság, Vietnámi Szocialista Köztársaság) a külgazdasági és külügyminiszter által kiadott közleményben megjelölt hiányszakmákban ugyanolyan egyszerűsített eljárási szabályok mellett foglalkoztathatják saját állományban vagy munkaerő-kölcsönzés keretében a veszélyhelyzet időtartama alatti kérelmek alapján, mint a szerb vagy ukrán állampolgárokat. Ilyen jogállás esetén tehát szintén nem szükséges munkavállalási, csupán tartózkodási engedély. A minősített foglalkoztatói nyilvántartásba vételi szabályokról a 407/2021. (VII.8.) Kormányrendelet rendelkezik, melyben tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó többletelírások is vannak.
A hiányszakmák listája nagyban megegyezik a szerb és ukrán vendégmunkások kapcsán kiadott FEOR számokkal, a lista a 2021/45 számú Hivatalos Értesítőben érhető el.
 
A listában szereplő országokból érkezők esetében a biomertia időtartama alatti (a beutazástól számított 180 napon belüli 90 napot meg nem haladó tartózkodás biometrikus adatot tartalmazó irat esetében) foglalkoztatásra nincs mód, csakis tartózkodási engedély alapján, mely 2 éves határozott időtartamra kérhető, és lejárta előtt meghosszabbítható újabb 2 évre.
 
Az említett engedély alapján a hazánkba érkező munkavállalókra vonatkozó foglalkoztatási szabályok ugyanazok, mint bárki más esetében, csupán a minősített foglalkoztató tájékoztatási kötelezettsége szélesebb ezen munkavállalók irányába.
 
A kedvezményes szabályok a foglalkoztatásra vonatkoznak, az említett országok kapcsán a vízumköteles beutazási feltételek egyedileg vizsgálandóak.
 
A fent említett kedvezménnyel foglalkoztatott külföldi állampolgárok az EU tagállamaiban vagy más országban való munkavállalásra nem szereznek jogot, utazásra a könnyített eljárásban kapott tartózkodási engedély nem jogosítja őket.