Fejléc grafikai elem

Érdekességek, aktualitások

2022.02.17. 16:51

A HUMÁNUS MUNKÁLTATÓ (3/2. rész)

A humánus kifejezés jelentése: emberséges. Ez a kifejezés szervezetek életében olyan bánásmódra, vállalati kultúrára utal, amely az ember érdekeit és jogait helyezi előtérbe.
Cikksorozatunk három részében azokat a lépéseket összegezzük, amelyek az etikai kódexekben említett fontos alapelvek kiegészítéseiként is értelmezhetőek, olyan fókuszpontokat jelölnek, amelyekre ha elég figyelmet fordítunk, humánusabb munkaadóvá válhatunk.

A HUMÁNUS MUNKÁLTATÓ (3/2. rész)

Azt is megvizsgáljuk, hogy ezek az alapelvek miként valósulhatnak meg külföldiek nagyszámú foglalkoztatása esetén, hiszen az ő esetükben is fontos, hogy ezeket az elveket mindig szem előtt tartsuk. Természetesen a külföldi munkavallók speciális helyzetét tekintve máshova kerül a fókusz, de mindig érdemes figyelembe venni ezeket a tényezőket, ha sikeresen szeretnénk őket integrálni a szervezetbe.
Míg az első részben a humánus vezetés, a család és magánélet kapott szerepet, ezúttal az egészségmegőrzésre, valamint a mentálhigiéniára hívjuk fel a figyelmet.
 

Egészségmegőrzés
 

A foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton felül sok vállalat biztosít munkavállalói számára extra szűréseket, kedvezményes magán orvosi szolgáltatásokat.
A mentális egészségmegőrzés mellett ez az egyik legfontosabb lépés, hiszen az egészségünk az, amit nem lehet pénzért megvásárolni. Ha igazi támasza szeretnénk lenni munkavállalóinknak, rendszeres szűrővizsgálatokra is adunk lehetőséget, ha pedig erre ingyenesen nincs lehetőség, úgy kedvezményt biztosítunk. Abban az esetben, ha nem tudunk ilyen extra szolgáltatásokat adni, az egészséges életmód és a szűrések fontosságának a promotálása (munkahelyi egészségprogrammal, prevenciós tájékoztatók kiküldésével) még mindig egy olyan eszköz lehet, amellyel sokat tehetünk dolgozóinkért.
 

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA:
Az egészségmegőrzés szempontjából is speciális az ide érkező külföldi munkavállalók helyzete, hiszen a magyar munkavállalók számára hétköznapi helyzetek is okozhatnak problémákat. Az esetükben a TAJ szám igényléstől kezdve a házi orvosi ellátás teljes leszervezéséig a kölcsönző cég segít, a pandémia, illetve az egyéb egészségügyi krízisek kezelése pedig szintén újabb megoldandó helyzeteket teremt a szolgáltatónak.
Az oltások lebonyolítása is egy ilyen eset volt, a Pannonjobnak egyetlen hétvége alatt kellett közel 100 COVID-19 elleni vakcinát kérő munkavállaló oltását összehangolni. A járvány kezdete óta folyamatosan karantén szállót tartunk fenn, ezek rendszerint szobánkénti saját fürdős szálláshelyek vagy családi házak. A karanténba kerülő munkavállalóknak igény esetén a bevásárlásban vagy hideg, meleg élelem rendelésében is segítenek munkatársaink. Emellett támogatást biztosítunk az orvossal történő kapcsolattartásban, gyógyszerek beszerzésében.
A vírushelyzettől eltekintve pedig a krónikus vagy akut egészségügyi problémák esetén is kapcsolatot tartanak munkatársaink az orvossal, a vizsgálatok folyamán pedig tolmácsolást végeznek, hogy a dolgozó mindig megfelelő tájékoztatásban részesüljön.

Mentálhigiénia

Munkavállalóink emocionális támogatása sok formában történhet és mindig kifizetődő. Szakmai segítség biztosításával pedig mindenképpen egy magas fokú etikai elhivatottságot és felelősségvállalást közvetíthetünk dolgozóink felé. A kommunikációs túlterhelés, monotonitás, munkahelyi intrika csak néhány a stressz faktorok közül, amelyek negatívan hathatnak munkavállalóinkra, nem beszélve a pandémiáról, globális felmelegedésről, egyéb világszintű problémákról, vagy akár a dolgozó magánéleti viszontagságairól. Egy jó beszélgetéssel, napi rutin kialakításával (pl. napindító kávézós telefonhívás) enyhíthetünk a bizonytalanságukon, ha pedig érezzük, hogy ennél már több kell, munkahelyi terapeuta alkalmazásával támogathatjuk dolgozóinkat. Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül állandó alkalmazásba kell vennünk egy mentálhigiéniás szakembert, néha az is sokat jelent, ha egy nehéz időszakban pár hónap erejéig segíti a kollégákat egy szakértő.

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA:
Az idegen országba érkező munkavállalóknak sok új helyzettel kell szembesülniük, így ahhoz, hogy a bennük lévő bizonytalanságot enyhítsük, még az indulásuk előtt tartunk számukra egy részletes tájékoztatót. Ezen az alvállalkozóink mellett részt vesznek saját kollégáink is, biztosítva ezzel, hogy a munkavállalók mindig hitelt érdemlő tájékoztatásban részesüljenek a munkafeltételekről, szállásról és a juttatásokról. Ezeket az információkat írásban is megkapják és előzetesen el is fogadják, elkerülve így, hogy több ezer kilométer megtétele után szembesüljenek a munkafeltételekkel, amelyek teljes mértékben újdonságként hatnak rájuk. A COVID-19 járvány miatt az utóbbi időszakban ezt a folyamatot sajnos át kellett alakítanunk, de telefonon, illetve Viberen keresztül gondoskodunk a leendő munkavállalóink folyamatos tájékoztatásáról.
A saját országuktól távol élő külföldi munkavállalók gyakran bizonytalansággal küzdenek, ezért fontos számukra, hogy mindig egy adott dedikált kapcsolattartótól kapják meg a számukra fontos információkat. Kiemelt figyelmet kell fektetni a megfelelő nyelvtudással rendelkező tolmácsok, HR koordinátorok kiválasztására és alkalmazására. Emellett segíthetjük a saját anyanyelvükön íródott tájékoztatókkal, információs platformmal a beilleszkedést és tájékoztatást. A Pannonjob ennek érdekében non-stop elérhető ügyfélszolgálatot biztosít munkavállalóinak orosz és ukrán nyelven, így bármilyen kérdésük merülne fel, az anyanyelvükön kapnak gyors és megbízható válaszokat. Az integrálódást továbbá belső módon, a partnercéggel egyeztetett onboarding folyamattal is támogathatjuk.

Cikkünk következő és egyben befejező részében folytatjuk azoknak a sarkalatos pontoknak a felsorolását és kifejtését, amelyek kapcsán szerepet kap a humánus munkáltató szerepe, a krízis helyzetek megoldását, valamint a gondoskodó elbocsátás fontosságát és mibenlétét fogjuk részletezni.