Fejléc grafikai elem

Érdekességek, aktualitások

2022.03.02. 14:30

A HUMÁNUS MUNKÁLTATÓ (3/3. rész)

A humánus kifejezés jelentése: emberséges. Ez a kifejezés szervezetek életében olyan bánásmódra, vállalati kultúrára utal, amely az ember érdekeit és jogait helyezi előtérbe.
Cikksorozatunk három részében azokat a lépéseket összegezzük, amelyek az etikai kódexekben említett fontos alapelvek kiegészítéseiként is értelmezhetőek, olyan fókuszpontokat jelölnek, amelyekre ha elég figyelmet fordítunk, humánusabb munkaadóvá válhatunk.

A HUMÁNUS MUNKÁLTATÓ (3/3. rész)
Azt is megvizsgáljuk, hogy ezek az alapelvek miként valósulhatnak meg külföldiek nagyszámú foglalkoztatása esetén, hiszen az ő esetükben is fontos, hogy ezeket az elveket mindig szem előtt tartsuk.

Természetesen a külföldi munkavallók speciális helyzetét tekintve máshova kerül a fókusz, de mindig érdemes figyelembe venni ezeket a tényezőket, ha sikeresen szeretnénk őket integrálni a szervezetbe.

Míg az első két részben a humánus vezetés, a család és magánélet, az egészségmegőrzés, valamint a mentálhigiénia kapott szerepet, harmadik és egyben utolsó részünkben a krízis helyzetek kezelését és a gondoskodó elbocsátás fontosságát hangsúlyozzuk.

KRÍZIS HELYZETEK, AD-HOC KIHÍVÁSOK

Fontos, hogy hirtelen bekövetkező munkaképtelenség, betegség vagy közeli családtag halála esetén is a munkavállalónk mellett tudjunk állni, és megadjuk a megfelelő támogatást. Ezek azok az esetek, amikor a legnagyobb szükség van a munkáltató humánus oldalára. Az ilyen sajnálatos eseményekre kialakított folyamat mellett akár egy hosszabb beszélgetéssel, rugalmas munkaidő biztosításával támogathatjuk dolgozóinkat.

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA:
A munkaerő-kölcsönzés mindig is igényelt rugalmasságot, de ez a külföldi munkaerő biztosításakor még elengedhetetlenebb. A váratlan betegség miatti munkaképtelenség, halálozás és egyéb komoly személyes válsághelyzetek mellett egyéb specifikus problémák merülhetnek fel gyakori rendszerességgel. Emiatt egy rugalmas rendszer kialakítása szükséges, ami reagál a hirtelen helyzetekre és lehetőséget nyújt az esetek egyéni elbírálására. Súlyos esetben, mint például családon belüli haláleset, segítünk a dolgozóknak a hazautazásban, de természetesen adódnak egészen váratlan helyzetek, előfordult, hogy munkatársaink a külföldi dolgozónkat meglátogató rokonoknak segítettek szállást keresni, de szintén segíteni tudtunk, amikor egy ukrán kismama teljes körű tájékoztatását kellett elvégeznünk az igényelhető támogatásokról.

Az ad-hoc helyzeteken felül a rendszeresen felmerülő feladatok sora pedig még kiegészíthető a teljesség igénye nélkül a következő feladatokkal: határátlépési igazolások kiállítása, előleg biztosítása az érkező munkavállalóknak, a teljes bankszámlanyitási folyamat segítése (az adatgyűjtéstől kezdve a számlazárásig tolmácsot biztosítunk a banki ügyintézéshez, tájékoztatókat fordítunk), kiskorú gyermekek adószámának igénylése, oltási igazolvány igénylése.

GONDOSKODÓ ELBOCSÁTÁS

Az outplacement, vagyis gondoskodó elbocsátás a munkájukat elvesztő dolgozóknak nyújt segítséget. Ezzel a programmal személyre szabott tanácsadás révén nyújthatunk támogatást az álláskeresésben, és segítünk feldolgozni az elbocsátás lelki hatásait azoknak a dolgozóinknak, akiktől sajnos meg kellett válnunk. Az outplacement programok amellett, hogy a humánus munkáltató egyik legfontosabb eszközét jelentik, indirekt módon támogatják a megtartott munkatársak elkötelezettségét és a vállalatról kialakított pozitív kép fenntartását.

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA:
Egy leépítés mindenképpen megrázó esemény mind a szervezet, mind pedig az egyén számára, a külföldi munkavállalók esetében azonban ez még fokozottabban igaz. A sokkhelyzetben nem meglepően kiemelten fontos az, hogy részletesen tájékoztassuk a dolgozókat a kialakult helyzet okairól, következményeiről és a lehetséges lépésekről. A tájékoztatás mellett egy humánus munkáltató feladata a dolgozók hazautazásának megszervezése is. A munkavállalók hazajutását természetesen nem csak a határig biztosítjuk, hanem gondoskodunk tényleges hazajutásukról. Ezek azok a feladatok, amelyek nem jogszabályi kötelességeink közé tartoznak, hanem szervezeti szinten vallott értékrendünk szerinti eljárásmódok.


A cikksorozatban említett témakörök támpontot adhatnak ahhoz, hogy egy egyre személyesebb, humánusabb munkahelyi környezetet alakítsunk ki dolgozóink számára. Ennek a folyamatnak azonban sosincs vége, hiszen a dolgozóinkkal való támogató viselkedés rendkívül sokrétű és nehezen körüljárható, megnyilvánulhat egyetlen motiváló mondatban, de egészen konkrét munkahelyi programok, intézkedések bevezetésével is. Az újabb és újabb kihívások, ad-hoc helyzetek pedig folyamatosan lehetőséget adnak cégünk számára, hogy tökéletesítse a dolgozókkal való összhangot.